Demokratiaa puolustamassa

Filosofisen Kokoomuksen lukupiirissä 8.10.2024 keskusteltiin Pauli Juutin teoksen Demokratian puolustus pohjalta. Pauli on paitsi tunnettu tietokirjailija ja johtamisen asiantuntija, myös yhdistyksemme jäsen.

Henkilöitä pöydän ääressä keskustelemassa.

Vilkas ja mielenkiintoinen keskustelu jatkui kirjaston sulkemiseen saakka. Kuva: Timo Haukilahti

Demokratiakäsitteen avaaminen ja siihen liittyvien näkökohtien pohdinta on nykyhetkessä äärimmäisen ajankohtaista. Monet valtiot ja yhteiskunnat, joiden olemme hyväuskoisesti uskoneet edustavan tai ainakin pyrkivän kohti demokraattista järjestystä, ovat luisumassa siitä koko ajan kauemmas. Äärimmäisenä irvikuvana ja demokratiakäsitteen johtavana vääristelijänä toimii naapurimaamme Venäjä, joka on sujuvasti siirtynyt sosialistisesta demokratiakäsityksestä yksinvaltiuteen ja pitää pilkkanaan demokraattiseen arvoihin ja keskusteluun sekä laajapohjaiseen päätöksentekoon yhä luottavia lähinaapureitaan.

Demokraattisia arvoja esiintyy myös yksilöiden sekä yksilöiden ja instituutioiden välisissä suhteissa. Työpaikoilla ja monissa yhteisöissä vallitsevat kuitenkin toisenlaiset arvot. Vapaus arvostella työnantajan toimintaa ja tavoitteita ei kaikkialla toteudu samalla tavoin kuin politiikassa, jossa vastakkaisia ja kriittisiä näkemyksiä pyritään keskustellen sovittamaan yhteen. Tahto ja pyrkimys demokratian ihanteiden puolustamiseen sikiää vallitsevista olosuhteista, mihin on tottunut ja mitä elämältä odottaa sekä omasta valistuneisuudesta. Pelkkään oppineisuuteen perustuva sivistys ei välttämättä takaa tai tuota tahtoa puolustaa demokraattisia arvoja. Sivistyneen ihmisen tulisi olla myös riittävän valistunut kyetäkseen arvioimaan kriittisesti vallanpitäjien toimintaa sekä ottamaan huomioon ihmisten moninaiset tarpeet päätöksenteossa.

Voidaan tietysti kysyä mistä löytyisi valistuneita yksinvaltiaita niihin maihin, joissa ei enää jakseta uskoa demokratian kykyyn tuottaa hyvää elämää ja oikeudenmukaista hallintoa. Historian esimerkkien valossa ei näytä todennäköiseltä löytää minkäänlaista valistunutta hallitsijaa yksinvaltiaan tehtävään. Avoimen, turvallisen ja luottamukseen perustuvan yhteiskunnan säilyttämiseksi ja luomiseksi näyttäisi tarvittavan valistunutta kansaa. Länsimaisissa demokratioissa ollaan pyrkimässä tätä kohti, mutta matka on pitkä ja tie kivinen.

Sauli Solhagen

lokakuu 9, 2024